Undersøgende matematik
Undersøgelser

I det nye badeværelse er der både brusekabine og badekar. Et karbad renser både krop og sjæl, men det tager længere tid end et brusebad og koste flere penge.
Når man ligger mest behageligt, står vandet 2/3 op i badekarret og kun hovedet er fri af vandet.
Undersøg om det kan lade sig gøre at tage et karbad en hverdagsmorgen, hvor der kun er 25 min til at bade. Undersøg også hvad et karbad koster.
Der skal bruges funktioner og it-værktøjer i jeres undersøgelse.

Undersøg sammenhængen mellem en cirkels radius og dens areal.
Start med at tale om opgaven i jeres gruppe med noter på whiteboard.
Jeg kommer rundt til alle grupper med følgende spørgsmål: Hvad tænker I om opgaven? Hvordan kan det forklares/vises for andre? Kan det gøres på andre måder? Hvordan vil I få it-hjælpemidler med i undersøgelsen?
Gruppearbejde med undersøgelsen
Besvarelser: https://drive.google.com/drive/folders/1qV-2KtG98M8pI8B04v1g0u30Dka2A2OG

Den inderste løbebane på et atletikstadion skal være 400 meter. Normalt består det areal løbebanen omkranser, af et rektangel og en cirkel. Undersøg hvordan løbebanen skal udformes, hvis arealet inden for løbebanen skal være så stort som muligt.
I skal præsentere jeres arbejde ved en kort skærmoptagelse.
Jeres produktioner skal udgives her: https://www.skoletube.dk/group/Funktioneroggrafermedit_vaeligrktoslashjer
Hvis I har brug hjælp, kan I bruge denne livline: https://www.geogebra.org/classic/fcchtdrc

HIGHLANDER i HANSA-PARK - det fritstående fritfaldstårn pulveriserede i åbningsåret 2019 alle hidtidige rekorder i Tyskland, på hele kontinentet og i hele verden. Højeste og hurtigste Gyro Drop verden over med en højde på 120 m og 120 km/h faldhastighed.
Undersøg hvordan et nyt fritfaldstårn i TIVOLI kunne udformes, hvis det skal slå rekorden fra Hansapark. I skal bruge it i jeres undersøgelse, og besvarelserne skal præsenteres ved "3 runder fremlæg og byt".

Så skal der være fest på skolen.
Jeres klasse skal arrangere festen og de samlede omkostninger beregner I til 4800 kr.
I ved ikke hvor mange der vil deltage i festen.
1) Beregn billetprisen ved 100% deltagelse af udskolingselever.
2) Hvad sker der hvis det kun er 50% eller 25% der deltager.
3) Opstil en funktionsforskrift.

I skal bruge 12 centicubes til denne undersøgelse.
1) Lav så mange forskellige rektangler som muligt med de 12 centicubes.
2) Hvert rektangel tegnes i geogebra.
3) Lav en tabel, der viser sammenhængen mellem længde og bredde på rektanglerne.
4) Lav en funktion, der kan bestemme længden som funktion af bredden.

Regn med tyngdeacceleration Det gyldne Tårn er i alt 63 meter højt. Når man "falder ned" er vognen primært påvirket af tyngdekraften("det frie fald") over ca. 55 meter. Det er ikke et egentligt frit fald, men det nærmeste, vi kan komme på frit fald her i Tivoli. Vognen falder altså ikke mod jorden, men bliver i stedet trukket ned mod jorden med en kraft, der svarer til 1,5 gange tyngdekraften, hvilket giver jer en acceleration, der er 50 % større end tyngdeaccelerationen. Hvis vognen kun er påvirket af tyngdekraften, vil den falde hurtigere og hurtigere, den accelererer, farten stiger hele tiden. Den acceleration kalder man tyngdeacceleration. Tyngdeaccelerationen ved Jordens overflade kaldes g. 1 g er altså det, vi alle sammen påvirkes af, når vi går rundt på Jorden. 1 g = 9,8 m/s 2
Undersøg hvordan grafen ser ud til følgende funktionsforskrift s=0.5*9.8*t^2, ved at skrive den i inputfeltet i geogebra.
Brug grafen til at undersøge hvor lang tid det tager at falde fra 55 meters højde.
Fortsæt undersøgelsen ved at spørge: "Hvad nu hvis?"

Bremselængden for en bil kan udregnes med formlen: Bremselængde = 0.004 * hastighed^2
1) Undersøg hvor lang bremselængden er ved 5 forskellige hastigheder.
2) Som det fremgå af billedet, betyder dækmønsteret meget for bremselængden. Prøv at lave en funktionsforskrift der passer til de forskellige dækmønstre.

Fire grafer hænges op i lokalet
Elever skriver på en post-it hvilken sammenhæng, de enkelte grafer kunne vise.
Denne post-its sættes på grafen
Efterfølgende samles der op på de post-its, som eleverne har sat på.

Afstanden fra Tårnby til Slagelse er 100 km.
1) Undersøg hvor lang tid turen tager i bil ved forskellige hastigheder.
2) Opstil en funktionsforskrift der beregner tiden som funktion af hastigheden.

John har 18 10-kroner i sin pung og karl har 22 5-kroner i sin pung
De beslutter, at de hver dag vil tage en mønt fra deres pung og lægge den i en sparebøsse indtil en af dem ikke har flere penge i sin pung.
Hvornår har Karl flere penge end John i sin pung? Brug it-hjælpemidler til jeres løsning, I skal mindst finde 3 løsningsmetoder.
More to ...